Siirry sisältöön
Miltä eka kerta tuntuu? Olisinkohan siihen valmis...
ID 238738
Miltä eka kerta tuntuu? Olisinkohan siihen valmis kun eilen annoin poikaystäväni sormittaa minua ja välillä haluttaa todella paljon kun olen hänen kanssa. Tuntuuko seksi samalta kuin sormetus? Mitä jos pojan penis ei mahdu sisääni?! olen niin kireä.

Asiantuntija vastaa
21.12.2020 klo 08:57 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi sitä, oletko valmis ekaan kerta. Kerrot haluistasi, ja pohdit miltä seksi tuntuisi. Tulkitsen viestistäsi, että viittaat “ekalla kerralla” ensimmäiseen emätinyhdyntään ja vastaan siltä pohjalta viestiisi. En voi sanoa puolestasi, että oletko valmis emätinyhdyntään, mutta tarjoan sinulle muutaman ajatuksen, joiden pohtiminen voi auttaa sinua valinnoissasi.
On hyvä, että tulit pohtimaan asiaa kanssani, kun eka emätinyhdyntä mietityttää. Se, että toivot ulkopuolisen apua pohdintoihisi voi tarkoittaa sitä, että vielä kannattaa odottaa vähän aikaa. Kun jotakin asiaa haluaa seksissä kokeilla (kuten emätinyhdyntä), niin kokeilunhalusta tulisi olla varma. On ihan tavallista, että seksi muodostuu pidemmän aikaa toisen kehoon tutustumisesta käsin, lähellä olosta ja suutelusta.
Seksissä on myös hyvä pohtia sitä, että pystyttekö juttelemaan siitä keskenänne? Pystyttekö juttelemaan toiveistanne, haluistanne ja rajoistanne seksin suhteen? Tiedättekö, miten huolehditte ehkäisystä? Kun kokeilee erilaisia juttuja seksissä, niin onko suhteesi poikaystävän kanssa sellainen, että voitte puolin ja toisin sanoa, jos jokin ei tunnu hyvältä ja haluatte lopettaa tekemisen kesken? Jos suhde tuntuu kaikin puolin turvalliselta, ja suhteessa on helppoa puhua erilaisista seksiin liittyvistä asioista, niin erilaisiin seksikokeiluihinkin voi olla valmiimpi. Kondomin käyttöä kannattaa myös harjoitella useita kertoja etukäteen, mikäli jokin muu ehkäisymenetelmä ei ole käytössä. Kannattaa tutustua myös vesipohjaiseen liukuvoiteeseen. Liukuvoiteen käyttö voi tuntua hyvältä käsiseksissä, mutta siitä voi olla merkittävä apu myös emätinyhdynnässä.
Pohdit kysymyksessäsi myös sitä, miltä eka emätinyhdyntä tuntuu, ja kerrot kireyden tunteesta. Eri seksitavat kuten sormetus ja emätinyhdyntä tuntuvat erilaisilta. Se, miltä mikäkin seksitapa tuntuu, on kovin yksilöllistä. Yksi voi tykätä esimerkiksi emätinyhdynnästä, kun toiselle se ei tuota nautintoa juuri millään tavalla. Ihmisillä on erilaiset mieltymykset seksin suhteen ja seksitapoja on monia. Tärkeää seksissä onkin se, että tehdään sitä, mikä kaikista seksin osapuolista tuntuu hyvältä. Seksin kuuluu tuntua hyvältä ennen seksiä, sen aikana ja sen jälkeen. Jos jokin seksitapa tuottaa kipua, mikä estää seksitilanteesta nauttimisen, sitä ei kannata yrittää väkisin. Silloin tilanne kannattaa keskeyttää ja miettiä, miten asiaan voi vaikuttaa. Jos päätätte kokeilla emätinyhdyntää, ja emättimen aukko tuntuu tosi kireältä, niin kannattaa tulla meidän seksuaalineuvontachattiin keskustelemaan asiasta.
Tästä löydät vielä linkin artikkeliin ekaan kertaan valmistautumisesta. Kannustan sinua antamaan itsellesi ja poikaystävällesi aikaa pohtia näitä asioita. Mihinkään ei ole kiire ja sopiva hetki tulee, kun se on tullakseen. Voitte tutustua toistenne kehoihin rauhassa ja harjoitella seksistä keskustelemista. Hiljaa hyvä tulee!