Siirry sisältöön
Miksi erektio ja kiihottuminen on erilaista kuin ennen?
ID 239372
Moi! Olen 16-vuotias poika, ja minulla on alkanut jostain kumman syystä olemaan ongelmia itsetyydytyksen ja ehkä kiihottumisen kanssa. Ennen ei ole ollut ongelmaa itsetyydytyksen eikä kiihottumisen kanssa yhtään. Nyt oikein mikään ei saa kovettumaan helpolla ja kun itsetyydytyksessä olen juuri tulemassa, niin kiveksissä tuntuu oudolta ja se tuleminen tuntuu raskaalta ja ikävältä. Mikä ongelma mulla mahtaa olla?

Asiantuntija vastaa
23.12.2020 klo 09:43 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi muutoksesta itsetyydytyksen ja kiihottuneisuuden suhteen. Kerrot myös, että “tulemiseen” liittyvät tuntemukset ovat muuttuneet.
Tähän alkuun on tärkeää kysyä, että onko sinulla kipuja lantion alueella tai tuntuuko tuleminen kipeältä? Toiseksi haluaisin kysyä, että onko tätä kestänyt jo pidempään? Mikäli sinulla on kipuja tai vaivasi on kestänyt jo useita viikkoja, niin voi olla hyvä ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon, jotta voidaan sulkea pois terveyteen liittyvät syyt.
Toiseksi on tärkeää tietää, että seksuaaliset halut ja seksiin liittyvä nautinto on myös muuttuvaista. Ei ole tavatonta, että totuttu tapa ei enää jossain vaiheessa tunnu samalta kuin ennen. Kiihottumisen tunteeseen voi vaikuttaa voimakkaasti myös se, miten elämässäsi tällä hetkellä voit. Stressi, alakuloisuus, masentuneisuus ja ahdistus ovat asioita, jotka voivat merkittävällä vaikuttaa seksuaaliseen haluun ja kiihottumiseen ja tätä kautta myös erektioon. Samoin esimerkiksi päihteet, jotkut lääkkeet tai liian vähäinen uni. Jos itsetyydytyksen ja erektion suhteen alkaa ottaa paineita, niin nekin voivat vaikuttaa itse erektioon ja koettuun nautintoon. On siis hyvä pohtia, että voisiko jokin asia omassa voinnissa tai elämässä vaikuttaa siihen, että tällä hetkellä ei ehkä kiihotu samalla tavalla kuin ennen ja itsetyydytys tuntuu erilaiselta.
Kiihottumiseen ja erektioon voi myös vaikuttaa se, miten itseään tyydyttää. Tyydytätkö itseäsi usein samalla tavalla? Tyydytätkö itseäsi usein samaan aikaan? Joskus itsetyydyttämisestä muodostuu tapa, jota on hyvä muuttaa jollain tavalla, jotta se tuntuisi taas hyvältä. Jos esimerkiksi on tottunut masturboimaan päivittäin, niin on ok tehdä sitä harvemmin eikä tämä vielä kerro siitä, että kyseessä olisi ongelma. On tärkeää kuunnella kehoa eli mikäli itsetyydytys ei tuota nautintoa, niin sitä ei myöskään kannata tehdä ainakaan kyseisellä hetkellä tai tavalla. Orgasmi tai ejakulointi ei välttämättä tunnu hyvältä, mikäli itsetyydytyskään ei tunnu.
Voit antaa itsellesi luvan olla tyydyttämättä itseäsi, mikäli sinulla ei ole sellainen fiilis. Jos taas sinulla on seksuaalisia haluja, niin voit pohtia jotakin uusia asioita itsetyydytykseen. Fantasioinnista ja liukuvoiteen käytöstä voi olla apua. Kannattaa myös miettiä erilaisia tapoja koskettaa itseä. Voit myös tutkia, onko kehossasi muita alueita, joiden hyväily tuntuu hyvältä. Myös ajankohdan vaihtaminen voi tuoda uutta virtaa itsetyydytykseen tai sitten voi kokeilla odottaa sellaista tunnetta, että keho haluaa kosketusta. Voit myös pohtia, tulisiko sinulla itselläsi mieleen pieniä muutoksia itsetyydytyksen suhteen, jotka voisivat nostaa kiihotuksen ja nautinnon tunnetta?
Palvelumme ovat nyt joulutauolla, mutta olet lämpimästi tervetullut seksuaalineuvontachattiimme keskustelemaan tilanteestasi enemmän, mikäli vinkeistäni ei ole sinulle apua. Seksuaalineuvontachat palvelee 4.1.2021 alkaen. Mikäli sinulla on kipuja tai muita oireita, niin ota yhteys terveysasemalle. Ota yhteys terveysasemalle myös, mikäli erektio lakkaa kokonaan toimimasta tai laskee toistuvasti. Muista kuitenkin myös olla itseäsi kohtaan lempeä ja kuunnella kehoasi. Jos ei haluta, niin ei kannata väkisin. Mukavaa joulun aikaa!