Siirry sisältöön
Mikä auttaisi, kun emätinyhdyntä ei onnistu?
ID 239641
Moi, olen seurustellut kumppanini kanssa noin 5 kk , ollaan tutustuttu toisiimme kunnolla hiljattain, ja kaikkea muuta kuin yhdyntää ollaan tehty. Yhdyntää ollaan monta kertaa testattu, mulla on käytössä e pillerit ja meillä on kortsu. Ollaan testattu erilaisista asennoista, mutta kaikki tuntuu sattuvan. Kipu ei ole niin paha , mutta minusta tuntuu että immenkalvo ei vain veny. Ei tiedetä miten paljon sitä penistä täytyy työntää, kun hänenkin mielestään sekin on vaikeaa. Eli on myös vaikea työntää sitä sinne aukkoon. En tiedä mikä auttaisi tässä tilanteessa. Tiedän sen, että täytyy aina vain uudellen kokeilla kun siltä tuntuu, mutta siinä menee aina moti. Ollaan oltu siinä aikana aina kiihottuneitta,ja on ollut aika liukasta niin kyllä se sinne aukkoon aika hyvi. muuten menisi. Penis on ollut ehkä 2-3cm siellä sisällä. Olisi kiva saada vastausta tähän. 🙂

Asiantuntija vastaa
29.12.2020 klo 13:59 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi 😊
Kiva kuulla, että olette kokeilleet erilaisia tapoja nauttia seksistä. Yhdyntä onkin vain yksi tapa kokea seksuaalista nautintoa ja mielihyvää. Kerrot myös, että kiihottuminen onnistuu. Sen lisäksi olette hoitaneet ehkäisyn esimerkillisesti, joten moni asia vaikuttaa olevan tosi hyvin, kun harjoittelette yhdessä vastavuoroista seksiä ja seksuaalisen nautinnon kokemusta.
Kuvailemasi tilanne ei ole ollenkaan poikkeuksellinen. Seksiäkin saa harjoitella, eikä kukaan ole koskaan täysin valmis sen kanssa. Kokemusten ja lisääntyneen luottamuksen kautta seksi ja niin halutessaan myös yhdyntä alkaa usein sujua. En osaa sanoa, mistä teidän kohdallanne homma kiikastaa, mutta lähestyn asiaa seuraavassa yleisestä näkökulmasta. Ensi viikolla seksuaalineuvontachatin palatessa joulutauolta, voit tulla juttelemaan asiasta lisää työntekijämme kanssa. Lisätietojen avulla voimme auttaa sinua henkilökohtaisemmin.
Kuivailet viestissä kokemustasi kivusta ja tunteesta, että immenkalvo ei veny. Se voi olla mahdollista. Joskus immenkalvo voi olla rakenteeltaan sellainen, että se estää yhdynnän emättimeen. Tähän asiaan saat varmistuksen lääkärin vastaanotolla. Suosittelenkin, että menet käymään lääkärissä, jos tunne jatkuu muista keinoista huolimatta. Epämiellyttävä ja ei-haluttu kipu eivät kuulu seksiin.
Immenkalvo alkaa yleensä joustaa enemmän murrosiän hormonimuutosten myötä. Lisäksi esimerkiksi kuukupin tai tamponin käyttö venyttävät sitä. Voit kokeilla, miltä sinusta tuntuu, jos viet kaksi sormea tai vaikka jonkin seksivälineen, esimerkiksi dildon sisääsi. Seksilelujen kanssa on tärkeää muistaa käyttää silikoni- tai vesipohjaista liukuvoidetta. Jos näiden käyttämiseen ei liity ongelmaa ja saat, tai kumppanisi saa vietyä pari sormea emättimeesi ilman kivun tunnetta, niin pulma ei ehkä liity immenkalvon rakenteeseen. Tällöin muita selityksiä sille, että penistä on vaikea työntää emättimeen, voivat olla esim. lantiopohjan lihasten jännitystila tai se, että penis ei ole riittävän jäykkä.
Lantiopohjan lihakset voivat jännittyä, kun oma mieli ja keho ovat muutenkin jännittyneet. Niitä voi kuitenkin opetella tahdonalaisesti rentouttamaan. Myös se, että tekee asioista omasta tahdostaan ja kokee haluavansa seksiä, vähentää lihasten jännitystä. Voit lukea tarkempia ohjeita lantiopohjan lihasten tunnistamisesta ja rentouttamisesta alla olevista vihreistä linkkilaatikoista.
Kirjoitat viestissäsi, että olette olleet kiihottuneita ja limakalvot ovat olleet kostuneet. Ne ovatkin tosi tärkeitä seikkoja nautinnollisen seksin näkökulmasta. Sen lisäksi suosittelen kokeilemaan liukuvoidetta lisäapuna. Se vähentää kitkaa ja siten epämukavaa tunnetta entisestään. Kondomien kanssa käytettävistä liukuvoiteista turvallisia ovat silikoni- ja vesipohjaiset liukuvoiteet, sillä ne eivät heikennä kondomin materiaalia. Liukuvoidetta voi aina lisätä käytön yhteydessä ja se suojaa herkkiä limakalvoja hiertymiltä ja haavaumilta.
Ymmärrän kirjoituksestasi, että olette ehkä kokeilleet yhdyntää useamman kerran, mutta siihen on mennyt moti, kun homma ei sujunut toivotusti. Juuri tunnelman muuttuminen ja jonkinlaiset suorituspaineet tilanteesta voivat vaikuttaa myös seksuaaliseen halukkuuteen ja kumppanin kohdalla myös siihen, että peniksen erektio laskee, jolloin peniksen vieminen emättimeen on vaikeaa. Sen vuoksi minun ohjeeni onkin, että sen sijaan, että aina kokeilette yhdyntää, kun siltä tuntuu, niin sovittekin nyt, että ette kokeile sitä hetkeen, vaan keskitytte niihin muihin tapoihin kokea seksuaalista nautintoa yhdessä. Tämä voi olla esimerkiksi genitaalien ja kehon koskettelua, suutelua, erilaisten mielikuvien harjoittelemista yhdessä ja niin halutessaan, vaikkapa suuseksiä.
Luottamuksen lisääntyessä ja suorituspaineiden vähentyessä yhdyntä voi alkaa sujua toisella tavalla pienen tauon jälkeen. Jos toisin käyn, niin palaa asiaan. Seksissä tärkeintä on se, että se on kaikille osapuolille mukavaa ja mieluisaa, eikä mitään tarvitse tehdä toisen mieliksi. Mihinkään ei myöskään ole kiire, vaan voitte ottaa asian suhteen kaiken sen tarvitseman ajan.
Toivottavasti vastuksestani on sinulle ja teille apua. Lue myös alla olevien linkkien kautta artikkeleita, joista löytyy lisää näkökulmia yllä mainittuihin asioihin. Leppoisia vuoden viimeisiä päiviä!