Siirry sisältöön
Loppuuko yhdyntään liittyvä verenvuoto ajan kanssa?
ID 196558
Olen harrastanut poikaystäväni kanssa yhdyntää muutaman kerran. Kuitenkin aina yhdynnän jälkeen huomaan vuotavani hieman verta. Sama tapahtuu myös orgasmin saadessani. Johtuuko se vain siitä että kyse on ensimmäisistä kerroistani ja lähteekö veren vuoto yhdynnän jälkeen ajan kanssa?

Asiantuntija vastaa
06.08.2020 klo 14:21 , Väestöliitto
Moi ja kiitti viestistä!
Tosi hyvä, että selvittelet asiaa, sillä verenvuodon syy kannattaakin selvittää. Sen takana voi olla erilaisia selityksiä, joten lisätiedoista olisi kovasti apua juuri oikean syyn löytymiseksi. Voit siis tulla juttelemaan tästä lisää seksuaalineuvontachatiimme, sillä lisätietojen avulla erilaisia syitä on helpompi poissulkea. Seuraavaksi kerron muutamasta yleisimmästa verenvuodon aiheuttajasta.
Yhdynnän jälkeinen verenvuoto voi liittyä esimerkiksi jonkinlaiseen nirhaumaan limakalvoilla. Liukuvoiteen käyttäminen voi ennalta ehkäistä niitä. Jos kyseessä olisi immenkalvon venymisestä johtuva vuoto, niin sen pitäisi vähentyä ja lakata kokonaan muutamien yhdyntöjen jälkeen. Myös tulehdukset (esimerkiksi hiiva, seksitauti, emätintulehdus) voivat aiheuttaa verenvuotoa yhdynnässä ja vuoto loppuu, kun tulehdus saadaan hoidettua. Verenvuodon jatkuessa, sen syytä kannattaa siis selvitellä lääkärin vastaanotolla.
Mainitset myös, että verenvuoto liittyy orgasmin kokemiseen. Huomaan, etten ehkä ymmärrä, mitä tarkoitat tällä? Tästäkin asiasta voisit jutella tarkemmin työntekijämme kanssa seksuaalineuvontachatissa. Jäin myös miettimään, että koetkohan myös kipua yhdynnässä? Kipu ja verenvuoto ovat yhdessä merkkejä, joiden syy kannattaa selvittää ja siten pyrkiä vaikuttamaan niihin.
Toivottavasti vastauksestani on sinulle apua. Voit lukea lisää yllä mainituista aiheista, vastauksen alla olevien linkkien kautta. Hyvää elokuun jatkoa sinulle.