Siirry sisältöön
Lääkitys genitaaliherpekseen myös kumppanille?
ID 108604
Hei, mietin että jos minulla on todettu genitaaliherpes ja olen ollut vakiokumppanini kanssa suojaamattomassa yhdynnässä niin voinko saada lääkekuurin lääkäriltä myös kumppanilleni vai pitääkö kumppanin käydä myös tutkimuksissa ja saada lääke erikseen? Minulla ja kumppanilla ei ole muita sukupuolitauteja.

Asiantuntija vastaa
29.08.2019 klo 15:59 , Väestöliitto
Hei ja kiitos viestistäsi.
Genitaaliherpes on yleinen virus, joka on noin joka viidennellä suomalaisella. Tartunnan jälkeen virus jää elimistöön pysyvästi ja aiheuttaa ajoittain oireita, kuten rakkuloita ja haavaumia. Herpeslääkityksellä voidaan helpottaa oireita, mutta virusta ei saada elimistöstä kokonaan pois. Mikäli herpeksen oireet ilmaantuvat usein, voidaan harkita estohoitoa.
Mikäli kumppanillasi ei ole oireita, hän ei tarvitse lääkitystä herpekseen. Silloin ei toki ole varmaa, onko hän edes saanut sinulta tartunnan. Mikäli hänellä on oireita, kuten kihelmöiviä rakkuloita, hänen kannattaa käydä lääkärissä.
Herpesvirus tarttuu erityisesti oireisessa vaiheessa, mutta voi tarttua myös ollessaan oireeton. Mikäli ette ole varmoja, onko kumppanillasi herpes, kannattaa käyttää seksin aikana kondomia. Tämä on tarpeen etenkin silloin, kun sinun tautisi on oireilevassa vaiheessa. Muuten kannattaa keskustella kondomin käytön tarpeellisuudesta ja siitä, onko hän valmis ottamaan riskin viruksen saamisesta, sillä tartunnan voi saada myös silloin, kun oireita ei ole.
Kannattaa muistaa, että ikävästä maineestaan huolimatta herpes on kuitenkin varsin yleinen tauti, jonka kanssa oppii elämään, kun oppii tunnistamaan sen uusiutumisen alkuoireet ja käyttämään lääkitystä tarpeen mukaan. Voit lukea halutessasi lisää herpeksestä ja muista seksitaudeista Käypä hoito -suosituksen potilasversioista.
Halutessasi voit tulla keskustelemaan aiheesta lisää seksuaalineuvontachattiimme.