Siirry sisältöön
Kysymyksiä raskauden mahdollisuudesta, ilmaisesta ehkäisystä ja ehkäisymenetelmistä.
ID 197074
Hei. Olen 15 vuotias tyttö, ja mietin että voinko olla raskaana. Harrastin eilen poikaystäväni kanssa emätin yhdyntää ja meillä oli ehjä kondomi joka oli oikein laitettu. Se oli koko yhdynnän ajan. Tapahtuman jälkeen poikaystäväni runkkasi itseään ja koski sen jälkeen useamman kerran emättimeni lähelle kädellä jolla hän runkkasi. Hän ei kuitenkaan työntänyt sormia emättimeeni. Eikä häneltä ollut tullu yhtään spermaa, mutta varmaan jotain touhutippoja. Voiko tästä siis tulla raskaaksi? Haluan varmistaa asian sillä en haluaisi stressata turhaan.
Toinen kysymys: Haluaisin hommata jonkin ehkäisyvälineen, sillä se voisi olla kätevä ja kun kondomeihin on mennyt melkein 20 euroa rahaa. Meidän kunta tarjoaa ilmaisen ehkäisyn, mutta koskeeko se ihan kaikkia ehkäisymenetelmiä? Olen miettinyt ehkäisykapselia, sillä se voisi sopia minulle aurallisen migreenin takia. Onko olemassa muita ehkäisyvälineitä jotka soveltuvat sellaisille joilla on aurallista migreeniä? Mutta toisaalta olen lukenut paljon huonoja juttuja kapselista, mm. iho menee todella huonoon kuntoon, kuukautiset kestävät vuosien ajan ilman mitään taukoa ja niin pois päin. Mikäli näin tapahtuisi kapselin käytössä, niin voiko mitenkään estää sitä ettei kuukautiset tule joka ikinen päivä? Olishan se aika ikävää kun hommaa ehkäisyvälineen ja sitten ei voi ollenkaan harrastaa yhdyntää kun on aina menkat. (itse en siitä tykkäisi) Ja onko se ihan luotettavaa käyttää pelkkää kapselia yhdynnässä, että tarviiko pelätä suuresti jos ei ole esim kondomia? Monet kaverinikin käyttää esim E pillereitä eikä ollenkaan kondomia. Mutta itse olen sellainen että stressaan todella helposti pienistäkin asioista mutta haluaisin samalla kokeilla ilman kondomiakin. Mutta kuitenkin olen se 1% 99 %:sta joka tulee raskaaksi..
Ja miten voisin vinkata äitille että haluaisin jonkun ehkäisyvälineen? Minusta on noloa puhua äidin kanssa kaikesta seksuaalisista asioista, eikä hän myöskään tiedä että olen jo harrastanut yhdyntää. Aina kun hän kysyy että ollaanko me poikaystävän kanssa tehty sitä niin sanon aina että ei todellakaan. (vaikka oikeasti ollaankin) haluaisin olla äidille avoimempi mutta en vain uskalla.. Kiitos jos vastaatte tähän.

Asiantuntija vastaa
06.08.2020 klo 14:17 , Väestöliitto
Hei,
kiitos viestistäsi. Sinulla on monia asioista mielen päällä, joten ihan tosi mahtavaa, että selvittelet niitä. Vastaan seuraavaksi kysymyksiisi siinä järjetyksessä kuin viestissäsi niitä esitit.
Kertomasi perusteella, et ole tullut yhdynnästä raskaaksi, sillä olette hoitaneet ehkäisyn siinä mallikkaasti. On myös hyvin epätodennäköistä, että olisit tullut raskaaksi siitä, että kumppani kosketteli sinua lähelle emätintä ensin runkattuaan itseään, sillä siittiöt eivät pysy toimintakykyisinä hetkeä pidempään kehon ulkopuolella. Se miten voit saada asiassa mielenrauhan, kun tilanteesta on kulunut jo useampi päiva, eikä jälkiehkäisystä ole enää apua, niin on raskaustestin tekeminen. Se kertoo  luotettavasti sen, onko raskaus alkanut. Voit lukea näistä lisää vastauksen perässä olevien linkkien kautta.
Hormonaalinen raskaudenehkäisymenetelmä on hyvä idea, sillä sitä käyttämällä raskauden mahdollisuutta ei tarvitse jännittää. Oikein käytettynä hormonaaliset ehkäisymenetelmät suojaavat erinomaisesti raskaudelta. Suosittelen sinua soittamaan omalle terveysasemalle ja kysymään sieltä, miten sinun pitäisi toimia, kun haluat keskustella erilaisista ehkäisyvaihtoehdoista. Kunnissa nimittäin ehkäisynaloituskäytännöt vaihtelevat, joten en pysty antmaan sinulle yksityiskohtaisia ohjeitasi sinun asuinkunnastasi, koska en tiedä sitä.
Olet onnekas, kun asut kunnassa, jossa on tarjolla ilmainen ehkäisy 🙂 Se kuitenkin vaihtelee kunnittain, mitä ehkäisyvälineitä on saatavilla maksutta. Migreenitaustasi vuoksi menetelmän valintaan täytyy kiinnittää myös erityistä huomioita. Usein erilaiset keltarauhashormonivalmisteet sopivat parhaiten migreeniä sairastavalle, mutta lääkäri tekee tietenkin viime kädessä päätöksen asiasta yhdessä asiakkaan kanssa. Voit tarkistaa oman kuntasi ilmaisen ehkäisymenetelmävalikoiman Bayerin Sexfoni -verkkosivun kautta.
Mietit viestissäsi myös ehkäisymnetelmien sivuvaikutuksia. On totta, että sellaisia voi tulla, mutta ihmiset reagoivat hormonaaliseen ehkäisyyn hyvin yksilöllisellä tavalla, joten se selviää ainoastaan kokeilemalla, miten on sinun laitasi. Useimmat sivuoireet helpottavat myös ajan kuluessa, joten ehkäisyä tulisi käyttää muutamia kuukausia ennen johtopäätöksen tekemistä. Onneksi vaihtoehtoja on myös monia, joten vaikka jokin menetelmä ei sovi, niin toinen voi sopia.
Tiputteluvuoto on tavallinen sivuoire ehkäisykapselin käyttäjillä. Usein se on hyvin vähäistä, eikä sinänsä este yhdynnälle. Mietit myös ehkäisykapselin luotettavuutta ainoana ehkäisymenetelmänä. Ehkäisykapselin ehkäisyteho on erinomainen raskauden ehkäisyssä, koska sen käyttötapa poissulkee käyttäjästä lähtöisin olevat käyttövirheet, jotka vaikuttavat sen ehkäisytehoon. Kuitenkaan seksitautien ehkäisyssä hormonaaalisesta ehkäisystä ei ole apua, sillä kondomi ja ja suuseksisuoja suojaavat ainoastaan seksitaudeilta.
Lopuksi pohdit sitä, miten voisit ottaa äitisi kanssa esille ehkäisyn tarpeesi. Joskus asioiden puheeksi ottaminene on helpompaa esimerkiksi viestillä kuin kasvotusten. Ehkä äitisi haluaisi tietää ehkäisyn tarpeestasi, koska on kysynyt seksin harrastamisesta? Sinä kuitenkin tunnet äitisi ja  osaat ehkä  arvioida parhaiten, miten hän mahdollisresti tulisi reagoimaan asiaan. Sinulla on myös oikeus olla kertomatta asiasta, jos niin haluat. Tärkeää on, että saat jostakin apua kysymiisi teemoihin, esimerkiksi terveydenhuollosta.
Toivottavasti vastauksestani on sinulle apua ja pahoittelut, jos johonkin asiaan huomannut vastata. Siinä tapauksessa suosittelen sinua palaamaan asiaan seksuaalineuvontachatissamme ja lukemaan lisää viestisi aiheista vastauksen perässä olevien linkkien kautta.