Siirry sisältöön
Kondomin käyttö vain epäsäännöllisesti
ID 226768
Moi. Hävettää myöntää, mutta en ole varmaan yli vuoteen käyttänyt säännöllisesti kondomia(sama kumppani). Käytän vaan silloin jos sattuu olemaan mukana ja kuukautiskierron puolivälin molemmin puolin. Joskus kun tuntee, että kuukautiset ovat alkamassa on jopa tullut sisään ja mietin vaan että onko mulla ollut aina hyvä tuuri vai enkö pysty vaan tulla raskaaksi?

Asiantuntija vastaa
23.10.2020 klo 12:43 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi. Kerrot, että kumppanisi kanssa ette ole käyttäneet kondomia säännöllisesti yli vuoteen, ja pohdit, onko raskaudelta välttyminen johtunut tuurista, vai etkö vain pysty tulemaan raskaaksi.
Kerrot viestissäsi, että käytätte kumppanisi kanssa kondomia satunnaisesti ja kuukautiskierron puolivälin molemmin puolin. Suurin riski tai mahdollisuus raskaaksitulolle onkin juuri kuukautiskierron puolivälissä. Kuukautiskierto voi kuitenkin olla epäsäännöllinen ja ovulaation ajankohta voi vaihdella, joten niin sanottuja varmoja päiviä ei ole olemassa. Nuorena ovulaatio voi myös tapahtua muulloinkin kuin kuukautiskierron puolivälissä. Raskauden mahdollisuus on siis olemassa kuukautiskierron jokaisessa vaiheessa. Siittiöt voivat myös säilyä kohdussa ja hedelmöittää munasolun jopa useita päiviä myöhemmin.
Vaikuttaisi siltä, että teillä on käynyt hyvä tuuri, ja suojaamattomasta yhdynnästä huolimatta raskaudelta on vältytty. En näkisi tässä syytä huolehtia siitä, onko raskaaksi tuleminen sinulle mahdollista. Jos raskaus on jossakin vaiheessa elämää toiveissa ja ajankohtaista, eikä yrittämisestä huolimatta raskaaksi tuleminen tapahdu noin vuoden kuluessa ehkäisyn pois jättämisestä, on hyvä kääntyä asiassa terveydenhuollon ammattilaisten puoleen.
Suojaamattomaan seksiin liittyy aina myös mahdollisuus seksitaudin tarttumiselle. Kondomi onkin ainut ehkäisykeino, joka suojaa seksitaudeilta. Jos teillä on ollut myös muita kumppaneita, ettekä ole käyneet seksitautitesteissä, olisi teidän suositeltavaa käydä seksitautitesteissä. Seksitautitesteihin pääsee esimerkiksi oman kunnan terveysasemalla.
Jos kondomin käyttö ehkäisyvälineenä ei ole teille mielekäs, erilaisista ehkäisymenetelmistä voi myös käydä keskustelemassa esimerkiksi ehkäisyneuvolassa. Lisää ehkäisystä voit lukea myös täältä.
Toivottavasti tästä vastauksesta oli sinulle apua. Mikäli haluat jutella aiheesta lisää, voit tulla keskustelemaan seksuaalineuvontachattiimme.