Siirry sisältöön
Kondomi meni rikki
ID 212938
Moikka! Harrastin seksiä poikaystäväni kanssa ja kumi oli mennyt rikki. Tarkoituksena oli käydä jälkiehkäisy seuraavana päivänä, mutta kuukautiseni alkoivat aamulla. En siis käynyt jälkiehkäisyä. Onko mahdollisuuttaa että olen voinut silti tulla raskaaksi?

Asiantuntija vastaa
21.09.2020 klo 12:55 , Väestöliitto
Hei, kiitos kysymyksestäsi. Koska kuukautisesi alkoivat heti seuraavana aamuna, on äärimmäisen epätodennäköistä, että olisit raskaana, vaikka kumi olikin mennyt rikki. Kumin puhkeaminen sattui siinä mielessä onnekkaassa vaiheessa kuukautiskiertoa.
Ja olet ihan oikeassa siinä, että jälkiehkäisy kannattaa hankkia ja ottaa mahdollisimman pian, jos käy niin, että kondomi menee rikki. Mitä nopeammin jälkiehkäisypillerin ottaa, sitä todennäköisemmin se tehoaa. Jälkiehkäisypilleri estää tai siirtää munasolun irtoamista, joka puolestaan voi ehkäistä raskauden alkamisen. Koska kuukautiskierto voi olla epäsäännöllinen ja munasolu irrota myös muussa vaiheessa kiertoa kuin kierron keskivaiheessa, kannattaa jälkiehkäisypilleri ottaa aina, jos kondomi on mennyt rikki. Kuitenkin, koska kuukautisesi alkoivat heti yhdynnän jälkeen, on tosi epätodennäköistä, että munasolusi olisi (ollut) siitä lähipäivinä irtoamassa.
Kumin puhkeamisen yhteydessä myös seksitautien tarttuminen on mahdollista, jos jommallakummalla sellainen sattuisi olemaan. Mikäli teillä on ollut muitakin seksikumppaneita ettekä ole käyneet seksitautitesteissä, suosittelen käymään seksitautitesteissä esimerkiksi omalla terveysasemalla.
Mikäli joku asia jäi vaivaamaan mieltäsi, tervetuloa juttelemaan asiasta seksuaalineuvontachattiimme.