Siirry sisältöön
Kivut aina yhdynnän jälkeen
ID 235780
Hei. Kysymykseni koskee ainaisia yhdynnän jälkeisiä kipuja. Olen aloittanut seksuaalisen kontaktisen elämäni 2 vuotta sitten, ja siitä lähtien minulla on jokaisen yhdynnän jälkeen esiintynyt seksin jälkeistä kipua ja kirvelyä emättimessä, sekä välillä orgasmien jälkeen alavatsassa voimakasta kipua, mutta sitä ei aina, toisinkuin tämä kirvely. Olen syönyt pillereitä, jotka sopivat minulle muuten hyvin mutta kuukautiseni eivät tule siitäkään huolimatta vaikka olen pitänyt niitä kauankin poissa. Nyt minua huolestuttaa, onko nämä pillerit voineet aiheuttaa munasarjojen vajaatoiminnan tai vastaavaa, koska kuukautisia ei ole näkynyt enää yli vuoteen ja yhdynnän jälkeisiä kipuja on ollut sen kaksi vuotta.

Asiantuntija vastaa
27.11.2020 klo 08:37 , Väestöliitto
Hei, ja kiitos kysymyksestäsi, joka koskee yhdynnän jälkeisiä kipuja.
Yhdynnän ei kuuluisi sattua, kuten ei myöskään sen jälkeen kuuluisi olla kipua ja kirvelyä. Suosittelen sinua varaamaan ajan gynekologille ja kertomaan hänelle nämä samat asiat kuin tässä viestissä. Kivut yhdynnän ja orgasmin jälkeen voivat johtua monista eri syistä, ja olisi hyvä tutkia, mistä sinun kohdallasi on kyse, jotta saat myös parhaan mahdollisen avun asiaan.
Samalla käynnillä sinun kannattaa keskustella lääkärin kanssa e-pillereihin liittyvistä kysymyksistäsi. Viestistäsi ei käy ilmi minkälaisia e-pillereitä käytät. Jos kyseessä on minipillerit, eli ehkäisypillerit, jotka sisältävät ainoastaan keltarauhashormonia, on kuukautisten pois jääminen varsin tavallista. Yhdistelmäehkäisytablettien kohdalla tämä ei ole taas kovin tavallinen sivuvaikutus, vaikka vuodon määrä usein niidenkin vaikutuksesta vähenee.
Ymmärrän myös, että olet ilmeisesti pitänyt taukoa e-pillereistä, mutta kuukautisesi eivät ole siitä huolimatta palautuneet. Tämä on myös  asia, joka kannattaa selvitellä lääkärin kanssa. Kuukautiset voivat jäädä pois monesta syystä ja ilman tarkempaa tietoa, on mahdotonta  sanoa, mistä se juuri sinun kohdallasi voi johtua. Asia kannattaa kuitenkin selvittää.
Joskus se, että seksiin on noin pitkän ajan liittynyt kipua, jää kehomuistiin. Tällä tarkoitan sitä, että vaikka varsinainen lääketieteellinen syy olisi saatu hoidettua kuntoon, keho saattaa olla niin tottunut siihen, että seksiin liittyy kipua, että se voi edelleen vaikeuttaa seksistä nauttimista ja sen haluamista. Mikäli näin käy, suosittelen sinua hakeutumaan seksuaaliterapiaan tai -neuvontaan tai vaikka tulemaan keskustelemaan asiasta maksuttomaan seksuaalineuvontachattiimme.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Tämän viestin alla vihreissä laatikoissa on linkkejä artikkeleihin, joissa käsitellään kysymyksesi aiheita tarkemmin, sekä ohjeet lääkäriajan varaamiseen.