Siirry sisältöön
Kivekset ovat erikokoiset, mitä pitäisi tehdä?
ID 196192
N. viikko takaperin huomasin yhtäkkiä kivesteni olevan erikokoiset. Aiemmin ne olivat suhteellisen saman kokoiset, mutta nyt jompikumpi on vaihtanut kokoa, kumpikaan ei muistaakseni ole samanlainen kuin ennen. Vasen kives on melko pieni, oikea suurempi. Kiveksissä ei tunnu kipua tai muutoksia pinnalla, siemenneste on normaalia. Jos tämä on jokin syöpä, milloin on myöhäistä mennä lääkärin luo? Minulla on 8. luokan terveystarkastus tulossa nyt heinäkuussa, lääkärintarkastus siitä vähän ajan päästä.

Asiantuntija vastaa
31.07.2020 klo 11:40 , Väestöliitto
Hei ja kiitos viestistäsi.
Tosi hyvä, että olet tarkastellut kiveksiäsi. Omatarkkailun avulla paitsi tutustut kehoosi, niin myös havaitset mahdolliset muutokset, kuten viestissäkin kuvaat. Kivesten kokoero voi selittyä tavallisella vaihtelulla, sillä harvoin ne ovat täysin  samankokoiset keskenään, mutta ilman muuta sinun kannattaa ottaa havaintosi esille koululääkärin tarkastuksessa. Lääkäri pystyy ottamaan asiaan luotettavimmin kantaa tutkittuaan kiveksiä tarkemmin.
Jos kivekset kipeytyvät tai kasvavat entisestään lyhyessä ajassa, mene lääkärin vastaanotolle jo ennen koululääkärin tarkastusta. Olisi varmasti myös hyvä, jos voisit kertoa huomioistasi huoltajillesi, sillä yleensä jaettu huoli on hieman pienempi huoli. Koskaan ei ole myöskään liian myöhäista saada apua itselle. Jo pelkästään se, että olet ehkä huolissasi asiasta, on riittävän hyvä syy ottaa asia puheeksi lääkärin kanssa.
Alla olevien linkkien kautta voit lukea lisää viestiisi liittyvistä aihesta artikkeleistamme. Halutessasi voit tulla myös juttelemaan asiasta lisää työntekijämme kanssa ensi maanantaina (3.8.2020) kesätauolta palaavaan seksuaalineuvontachattiin.