Siirry sisältöön
Kiusalliset menkat ja pohdinnat seksistä
ID 193666
Moikka! Oon kohta 15 vuotias tyttö ja mulla on menkat yleensä kuun alussa, mutta nyt pelkään että ne on myöhässä ja en tiiä mitä teen ku pitäis lähtee viikon sisällä poikaystävän luokse enkä haluais olla siellä ku on menkat koska se olis aika kiysallista..:( Mietityttää myös seksi. Haluaisin harrastaa seksiä poikaystäväni kanssa mutta en tiedä miten hän suhtautuu kehooni ja pelkään että se sattuu, vaikka poikaystäväni lupasi olevansa hellä. Toivoisin saavani täältä apua.

Asiantuntija vastaa
30.06.2020 klo 14:47 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksistäsi. On varsin tavallista, että menkat ovat silloin tällöin myöhässä, ja esimerkiksi stressi ja jännitys ovat usein syynä siihen, että menkat myöhästyvät. Menkat on tytön ja naisen elämään erottamattomasti kuuluva asia, jossa ei ole mitään hävettävää, vaan ne kertovat siitä, että sinun kehosi toimii hienosti. Menkat ovat myös yksi niistä asioista, joista kannattaa seurustelusuhteessa opetella puhumaan, ja erityisen tärkeää se on silloin, jos menkat aiheuttavat esim. kipua, pahaa oloa, ärtymystä tai tihentynyttä vessassakäymisen tarvetta, jolloin kumppanin on helpompi olla, kun hän tietää mistä on kyse. Ja toki myös seksin kannalta kumppanille kannattaa kertoa, kun on menkat.
Pohdit myös seksin harrastamista poikaystäväsi kanssa. On tosi tavallista ja normaalia miettiä juuri noita asioita, joita kerrot miettiväsi. Se, milloin koet olevasi valmis seksiin, on sinun oma päätöksesi, ja siihen kannattaa ryhtyä vasta siinä vaiheessa, kun se haluttaa enemmän kuin pelottaa.
Mietit sitä, miten poikaystäväsi suhtautuu kehoosi. Se onkin yleinen huolenaihe niin tytöillä kuin pojillakin, mutta useimmiten turha, sillä yleensä seurustelukumppanin keho koetaan ihanaksi, upeaksi ja puoleensavetäväksi, vaikka itse omassa kehossaan näkisikin erilaisia pieniä tai suurempiakin kauneusvirheitä.
Kerrot, että haluaisit harrastaa seksiä, mutta pelkäät että se sattuu. Kuulostaa siltä, että olette ainakin jonkin verran jo puhuneet poikaystäväsi kanssa seksistä ja siihen liittyvistä pelon ja jänityksen aiheista, mikä on todella hieno asia ja hyvä lähtökohta seksin harrastamiselle. On tärkeää, että hän tietää, että sattuminen pelottaa sinua ja että sovitte jo etukäteen, että jos sinua sattuu, kerrot sen hänelle ja lopetatte ainakin sen satuttavan toiminnon siltä erää, ja yritätte sitten joku toinen kerta uudestaan. Tulkitsen, että viittaat tässä seksillä yhdyntäseksiin, joten linkitän tähän Miksi emätinyhdyntä sattuu -artikkelin, josta voit lukea asioista, joita kannattaa huomioida, ettei yhdyntäseksi sattuisi. Kannattaa muistaa, että seksi on paljon muutakin kuin yhdyntä, ja esimerkiksi suu- tai käsiseksi harvoin sattuvat. Onkin usein suositeltavaa kokeilla muita seksin muotoja ennen yhdyntöjen aloittamista, sillä usein on helmpompi tutustua toisen ihmisen kanssa jaettuun nautintoon niiden kautta.
Ekaan seksikertaan liittyviä artikkeleita löydät kootusti Mun valinta: Eka kerta -kampanjamme sivuilta.