Siirry sisältöön
Kipuja alavatsassa ja virtsatessa ekan yhdynnän jälkeen
ID 226000
Moikka! Olen 15 vuotias tyttö ja menetin neitsyyteni hetki sitten poikaystävälleni. Yhdynnän jälkeen alavatsassa tuntui kipua ja nyt muutaman päivän aikana virtsaaminen on sattunut. Mistä tämä johtuu?

Asiantuntija vastaa
23.10.2020 klo 09:40 , Väestöliitto
Hei ja kiitos kysymyksestäsi, jossa mietit, mistä ekan yhdynnän jälkeiset kivut alavatsalla ja virtsatessa voivat johtua. Se, että virtsaaminen sattuu, viittaisi virtsatietulehdukseen. Jos siis virtsaaminen sattuu edelleen, kannustan sinua menemään lääkäriin mahdollisimman pian, sillä jos kyseessä tosiaan on virtsatietulehdus, se vaatii parantuakseen antibioottikuurin. Joillakin naisilla on taipumusta siihen, että seksi laukaisee helposti virtsatietulehduksen, mutta tähän auttaa tarvittaessa estolääkitys, josta kannattaa keskustella lääkärin kanssa, mikäli virtsatietulehduksista tulisi sinulle toistuva vaiva. Virtsaamisen sattuminen voi toki johtua muistakin syistä, mutta syy kannattaa aina selvittää. Et kerro kysymyksessäsi, että onko olemassa seksitautiriskiä, mutta yleensä seksitaudeista johtuvat oireet, joita esim. kirvely virtsatessa voi olla, alkavat vasta useamman päivän jälkeen tartunnasta.
Alavatsakipu voi liittyä tai olla liittymättä tuohon virtsaamiskipuun. Et kerro, oliko alavatsakipu vain hetkellistä yhdynnän jälkeen vai jatkuuko sekin edelleen. Joka tapauksessa jos kumpikaan näistä oireista jatkuu edelleen, kannattaa tosiaan mennä lääkäriin, ja helpoiten tämä käy ottamalla yhteyttä omaan terveysasemaasi.
Jos tähän vastaukseen liittyen sinulle jäi jotain kysyttävää tai haluat keskustella muista seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, tervetuloa seksuaalineuvontachattiimme.