Siirry sisältöön
Kestävä kondomi ja hyvä liukuvoide
ID 117265
Moi! Oon 14vuotias tyttö ja oon seurustellut kohta mun poikaystävän kanssa vuoden. Ollaan puhuttu jo melkeen heti suhteen alussa seksistä, mutta nyt se alkaa olla ajankohtaista. Poika on tosi ihana ja huomaavainen ja pystytään puhumaan kaikesta toisillemme! Mutta asiaan: Minkälaista kondoomia suosittelette ekaan seksikertaan? Semmoinen kondoomi olisi hyvä joka kestäisi eikä se menisi rikki. Ja olisiko mitään liukuvoidesuosituksia? Ja missä tilanteissa kondoomi voi mennä rikki vaikka sitä käyttääkin huolellisesti? t. 14 vuotias tyttö

Asiantuntija vastaa
11.10.2019 klo 08:59 , Väestöliitto
Hei,
kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että pystytte puhumaan kaikesta, myös seksistä ja ehkäisystä, toistenne kanssa.
Kysyit kondomisuosituksia, mutta niitä on mahdotonta antaa, sillä jokainen löytää kokeilemalla itselleen kuhunkin tilanteeseen sopivimman. Kannattaakin siis hommata vaikka muutamaa erilaista kondomia kokeiltavaksi kaikessa rauhassa ennen kuin sitä varsinaisesti ehkäisymielessä tarvitaan. Kondomin käyttö helpottuu huomattavasti, kun sitä harjoittelee ensin muutaman kerran ja voi luottaa siihen, että kondomi on sopivan kokoinen ja pysyy hyvin paikallaan.
Peniksen paksuus vaikuttaa kondomin valintaan jonkin verran, siitä voi päätellä, kannattaako kokeilu aloittaa keskikokoisesta vai vähän tiukemmasta tai suuremmasta. Erilaisiin kondomeihin voitte tutustua esimerkiksi RFSU:n Kondomivalitsimen avulla.
Kondomipaketista kannattaa aina ennen käyttöä tarkistaa, että päiväys on vielä voimassa ja että siinä on CE-merkintä eli että se täyttää EU:n direktiivit.
Kondomin rikkoutuminen voi johtua siitä, että sen kärkeen jää ilmaa sen asettamisen yhteydessä, sitä on säilytetty väärin, se on vanhentunut tai siihen on osunut jokin terävä, kuten kynsi. Kondomit haurastuvat pakkasessa ja suorassa auringonvalossa. Myös öljypohjainen liukuvoide haurastuttaa kondomia, joten kondomin kanssa kannattaa valita vesi- tai silikonipohjainen liukuvoide. Liukuvoide paitsi lisää seksin nautittavuutta, myös auttaa pitämään kondomin ehjänä.
Nautinnollisia hetkiä teille!