Siirry sisältöön
Kasvaakohan penikseni enää?
ID 108598
Moro, oon 16v poika ja olen miettinyt että mahtaakohan oma penis kasvaa enää. Kaikilla serkuilla on paljon isommat penikset kuin minulla (äidin ja isän puolelta) ja itsellä ei oikeen oo kasvanut. Voikohan tähän vaikuttaa jollain tavalla, kuten ruokavaliolla tai vastaavalla?

Asiantuntija vastaa
29.08.2019 klo 09:44 , Väestöliitto
Hei, kiitos kysymyksestäsi, jossa pohdit, kasvaako peniksesi vielä.
Peniksen kasvu riippuu  siitä, missä vaiheessa murrosiän kehityksesi on menossa. Peniksen kasvu alkaa yleensä murrosiän alkuvaiheilla, noin vuosi sen jälkeen, kun kivesten kasvu on alkanut. Penis kasvaa puolesta vuodesta kahteen vuoteen ennen kuin se saavuttaa lopullisen mittansa. Mikäli murrosikäsi on vasta alkuvaiheessa, penis saattaa vielä kasvaa. Mikäli murrosikä on ollut käynnissä jo useita vuosia, peniksesi on todennäköisesti saavuttanut täyden mittansa.
Jokaisen penis kasvaa omilta vanhemmilta saatujen geenien mukaiseksi, siis näköiseksi ja kokoiseksi. Geenit voivat tulla niin äidin kuin isänkin puolelta, ja niiden yhdistelmä vaikuttaa niin, että jokaisesta peniksestä tulee aivan omanlaisensa, eikä siksi esimerkiksi veljeksillä tai serkuksilla ole välttämättä ollenkaan samannäköiset tai -kokoiset penikset.
Peniksen kokoon ei voi itse vaikuttaa millään tavalla. Peniksen koossa on paljon vaihtelua; valtaosalla aikuisista miehistä lepotilassa olevan peniksen pituus on 6–9 cm. Erektiossa olevan peniksen pituus vaihtelee keskimäärin 9–17 cm välillä. Kauhean paljon ei kannata vertailla omaa penistä muiden peniksiin, sillä jokaiselle juuri se oma penis on kaikista paras penis.
Peniksen pituudella ei ole juurikaan merkitystä seksuaalisen nautinnon kannalta. Mikäli mietit asiaa emätinyhdynnän kannalta, on hyvä tietää, että emättimen tuntoherkimmät alueet sijaistevan vain muutaman sentin syvyydessä emättimen suulta. Peniksen kokoa huomattavasti tärkeämpi asia onkin se, että penis toimii.
Jos haluat jutella vielä asiasta, tulethan palveluihimme. Poikien Puhelin päivystää ma-pe kello 13–18 numerossa 0800 94 884. Puhelu on soittajalle maksuton ja soiton voi tehdä täysin anonyymisti. Voit myös tulla Poikien Puhelime chattiin tai Nuorten seksuaalineuvontachattiin.
Voit lukea aiheesta lisää alla olevien linkkipainikkeiden kautta.