Siirry sisältöön
Hei! Olen miettinyt jo hetken aikaa tätä kyseist...
ID 202501
Hei! Olen miettinyt jo hetken aikaa tätä kyseistä vaivaa. Poikaystäväni kanssa olemme käyttäneet kondomia, mutta sen jälkeen esiintyy jäätävää kirvelyä ainakin 2-4vkon ajan, vaikka olemme pitäneet taukoa seksistä, ja en ole lateksi allerginen tai ainakaan ei käsissä ole koskaan tullut mitään oireita minkään kumihanskan käytöstä tai mistään muustakaan. En ole tavannut muilla kyseistä vaivaa? Ei ole ollut muita ehkäisy menetelmiä ennen käytössä.

Asiantuntija vastaa
21.08.2020 klo 11:52 , Väestöliitto
Moi ja kiitos yhteydenotosta!
Kerrot kirvelystä seksin jälkeen. Erilaiset kiputilat seksin yhteydessä tai seksin jälkeen ovat melko yleisiä, mutta niistä ei tarpeeksi puhuta. Kun pohdimme erilaisia kipuja seksin jälkeen, on tärkeää tietää, missä kipu tuntuu. Oletan vastauksessani, että kyse on emättimestä tai peräaukosta, ja vastaan kysymykseesi sen pohjalta, koska useimmiten meiltä kysytään emätin- tai anaaliyhdyntään liittyvistä kivuista.
Kun kipua tuntuu, on tärkeää pohtia, että kuinka kauan kipua on tuntunut? Jos kipua on ilmennyt vasta hiljattain niin olisi tärkeää sulkea pois erilaiset tulehdukselliset tekijät. Tulehduksia voi tulla erilaisista syistä ja seksi itsessään voi aiheuttaa joskus tulehduksen, vaikka kyse ei olisi seksitaudista. Yksi syy kivulle voi olla se, että emätin- tai anaaliyhdyntä ikään kuin hankaa emättimen herkkiä limakalvoja ja ne ärtyvät. Sama pätee peräaukkoon. Erilaiset nirhaumat tai ärsytys voivat altistaa tulehduksille ja myös seksitautien tarttumiselle. Jos teillä on aina ollut käytössä kondomi/suuseksisuoja seksissä niin seksitauti on epätodennäköinen. Jos kuitenkin jommalla kummalla on ollut suojaamatonta seksiä (emätin- tai anaaliyhdyntää, suuseksiä tai seksikumppanin eritteitä on päässyt limakalvoille) jonkun muun kanssa eikä seksitauteja ole testattu, on seksitautitartunta mahdollinen. Seksitaudit voivat olla oireettomia, mutta silti tarttuvia. Jatkuvissa kiputilanteissa lääkärissä käynti on paikallaan, jotta voidaan sulkea pois tulehdukselliset tekijät. Kannattaa soittaa paikalliseen terveyskeskukseen ja kertoa neuvonnassa tilanteestasi. Terveyskeskuksen kautta voi päästä myös seksitautitesteihin.
Jos limakalvot ärtyvät hankauksesta, kannattaa ottaa käyttöön liukuvoide. Liukuvoide on erityisen tärkeää anaaliyhdynnässä, jolloin sitä tulee käyttää runsaasti. Peräaukko ei kiihottuessaan eritä kosteutta kuten emätin, ja peräaukon limakalvot ovat herkät nirhaumille. Kuitenkin myös emätinyhdynnässä liukuvoiteen käyttö on suositeltavaa. Kannattaa valita ensisijaisesti vesipohjainen liukuvoide, mutta liukuvoiteita löytyy myös silikoni- ja öljypohjaisia. Öljypohjainen liukuvoide ei käy lateksisen kondomin kanssa, koska se voi rikkoa kondomin. Joskus kuitenkin limakalvoille sopii parhaiten öljypohjainen liukuvoide tai puhdas öljy kuten kookosöljy, jolloin voi käyttää lateksitonta kondomia. Öljyn käyttöön voi liittyä esimerkiksi hiivatulehdusriski, mutta asiaa ei ole tarpeeksi tutkittu ja monelle esimerkiksi kookosöljy sopii mainiosti. Lateksittomia kondomeja kokeillessa saat myös tietää reagoiko limakalvosi itse lateksiin. Myös liukuvoide voi ärsyttää limakalvoja, jolloin kannattaa vaihtaa toiseen liukuvoiteeseen. Limakalvoille ei kannata käyttää mitä tahansa rasvaa, sillä rasvasekoitteiden eri ainesosat voivat ärsyttää.
Kannattaa myös kiinnittää huomiota hygieniaan, ja erityisesti siihen, ettei pese emättimen aluetta liikaa. Emättimen alueen pesuun riittää haalea vesi kerran päivässä. Vettä ei saa laittaa emättimeen, emätin huolehtii itse puhtaudestaan. Moni käyttää saippuaa tai intiimipesuaineita emätintä ympäröivän alueen eli vulvan pesuun, mutta tämä on tarpeetonta sekä kuivattaa ja haittaa emättimen luonnollista bakteerikantaa. Anaaliyhdyntään ja hygieniaan liittyviä ohjeita löydät esimerkiksi  hivpointin oppaasta, linkki oppaaseen löytyy vastauksen alapuolella. Anaaliyhdynnässäkin on tärkeää muistaa, ettei peräsuoleen tule ruiskuttaa vettä usein, koska se haittaa peräsuolen normaalia bakteerikantaa. Peräaukon pesuun riittää pelkkä vesi.
Vielä viimeisenä, mutta erittäin tärkeänä asiana nostan esiin kiihottumisen merkityksen. Kiihottumisen tunne saa usein myös genitaalit turpoamaan ja erittämään eritteitä, jotka auttavat yhdynnän onnistumisessa. On tärkeää, että kokee itsensä kiihottuneeksi ja edetään sopivaa tahtia siihen suuntaan, mihin halutaan edetä. Hyväilyseksi on usein hyvin tärkeää ennen emätin- ja anaaliyhdyntää. Hyväilyseksiä voi myös harrastaa osana yhdyntäseksiä. Joskus myös hormonaalinen ehkäisy voi vaikuttaa limakalvoihin ja jos sellainen on käytössä, niin kannattaa ottaa tämä puheeksi gynekologin kanssa.
Tässä oli muutamia asioita, joihin voi kiinnittää huomiota, mutta mikäli sinulla herää lisää kysymyksiä tai tarvitset lisää apua, ota rohkeasti yhteyttä seksuaalineuvontachattiimme.
Toivottavasti neuvoistani on apua!