Siirry sisältöön
Hei! Olen 16, kohta 17 vuotias tyttö. Olen hämil...
ID 209494
Hei! Olen 16, kohta 17 vuotias tyttö. Olen hämilläni seksuaalisuuteni suhteen, mietin että saattaisin olla biseksuaali, mutta olen myös alkanut epäilemään että olenko aseksuaali. Seksi ei kiinnosta lainkaan, ei kiinnosta myöskään seurustelu ja ihastukset, ei minulla kyllä ihastuksia ole tällä hetkellä. Minua häiritsee kun en tunne seksuaalista vetoa keneenkään, tuntuu että minussa on jotain vikaa. Minusta tuntuu että kaikki kaverit jo seurustelee ja harrastaa seksiä, paitsi minä. En tiedä mitä tehdä asialle ja seksuaalisuus on niin arka asia minulle, etten pysty läheisteni kanssa puhumaan asiasta.

Asiantuntija vastaa
10.09.2020 klo 15:18 , Väestöliitto
Moi ja kiitos yhteydenotostasi!
Pohdit viestissäsi seksuaalisuuttasi. Nostat esille seksuaalisen suuntautumisen kysymykset ja kerrot siitä, kuinka sinua häiritsee, ettet koe seksuaalista vetoa keneenkään.
Ensinnäkin, olet rohkea, kun uskalsit laittaa meille viestiä ja ottaa asian puheeksi. Tilanteesi ei ole mitenkään tavaton, ja moni ikätoverisi pohtii hyvin samankaltaisia asioita, vaikka he eivät puhuisi siitä. Moni muukin kokee aiheen arkaluontoiseksi. Sinun on hyvä tietää, että sinun ei tarvitse olla varma seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvistä asioista, ja voit antaa itsellesi aikaa tutkia ja pohtia asiaa.
Seksuaalisuus on hyvin henkilökohtainen asia ja meistä jokainen kokee sen ainutlaatuisella tavalla. Ei ole olemassa oikeaa tapaa olla seksuaalinen olento. Murrosiässä nämä kysymykset voivat hämmentää erityisellä tavalla, kun moni ympärillä pohtii näitä asioita paljonkin ja kokeilee seksiä ensimmäisiä kertoja. Seksi voi näyttäytyä nuorille jonkinlaisena päämääränä, jota tulisi mahdollisimman nopeasti tavoitella. Samaan aikaan kannattaa huomioida, että yhtälailla ympäriltäsi löytyy monia, joilla ei ole seksikokemuksia eivätkä kaikki ole varmoja seksuaaliseen suuntautumiseen tai seksuaali-identiteettiin liittyvistä asioista. Jotkut myös päätyvät kokeilemaan seksiä ennen kuin ovat siihen valmiit, koska kaveritkin tekevät niin.
Seksi ei välttämättä kiinnosta kaikkia. Joskus voi myös olla kyse siitä, ettei vielä ole siihen valmis. Joskus taas voi olla kyse esimerkiksi mainitsemastasi aseksuaalisuudesta. Aseksuaalisuus ei välttämättä tarkoita sitä, etteikö seksiä koskaan tekisi muiden kanssa, mutta jaettuun seksiin ei vaan ole erityistä kiinnostusta. Samaan aikaan aseksuaalilla voi olla voimakaskin seksuaalivietti, mutta hän toteuttaa sitä itsenäisesti. Aseksuaalisuus on kuitenkin eräänlainen kattokäsite, jonka alle mahtuu eri tavoin aseksuaalisuutensa kokevia ihmisiä.
Voi olla, että ajatuksesi seksin suhteen muuttuvat myöhemmin. Yhtä ok on, jos ajatuksesi eivät muutu mihinkään. Seksin ei tarvitse olla itselle minkäänlainen juttu, mutta joskus voi tulla aika, että sitä haluaa kokeilla. Kyseessä voi olla sooloseksi tai sitten seksiä voi haluta kokeilla jonkun turvallisen ja ihanan ihmisen kanssa. Seksi kuitenkin aina perustuu molemminpuoliselle halulle harrastaa seksiä eli siihen ei kannata ryhtyä vastentahtoisesti.
Anna itsellesi aikaa pohtia seksuaalisuuteesi liittyviä asioita! Olet myös tervetullut seksuaalineuvontachattiimme juttelemaan asiasta lisää. Voi keskustella aiheista lisää myös Sinuiksi tuki- ja neuvontapalveluissa ja Setan palveluissa