Siirry sisältöön
Hei! En saa tamponia asetettua emättimeeni. En si...
ID 202507
Hei! En saa tamponia asetettua emättimeeni. En siis ole aikaisemmin käyttänyt tamponeita. Onko tämä normaalia ja voiko siihen jotenkin vaikuttaa?

Asiantuntija vastaa
21.08.2020 klo 11:39 , Väestöliitto
Moi ja kiitos yhteydenotostasi!
Kerrot viestissäsi tamponin asettamisen haasteesta. Joskus kyse voi olla siitä, että tamponia yrittää asettaa väärässä kulmassa. Emätin avautuu hieman viistosti ristiselkää päin, ja jos tamponia yrittää asettaa väärään suuntaan niin voi tuntua siltä, ettei se onnistu.
Ennen kuin yrittää asettaa tamponia emättimeen, kannattaa tutustua emättimen anatomiaan sormen avulla jo ennen kuukautisia. Tuntuuko siltä, että yhden tai kahden sormen työntäminen emättimeen tuntuu helpolta? Mikäli tunnet kipua niin sormea ei kannata työntää emättimeen väkisin. Sama koskee tamponia. Mikäli jo asettaminen tuntuu kivuliaalta niin ei kannata jatkaa asettamista. Huomionarvoista on myös se, että tamponi on asetettaessa pienempi kuin pois vetäessä, sillä silloin tamponi on imenyt itseensä kuukautisvuotoa, jolloin tamponi turpoaa. Kivusta kannattaa myös tulla juttelemaan esimerkiksi meidän seksuaalineuvontachattiimme.
Tamponin asettamista kannattaa harjoitella aluksi siihen aikaan, kun vuoto on suurimmillaan, jolloin emätin on liukkaampi kuukautisvuodon takia. Joskus sillä on myös väliä, missä asennossa tamponia yrittää laittaa paikalleen. Usein suositellaan asettamaan tamponi jalat harallaan seisten tai toinen jalka jollakin korokkeella. Kannattaa tunnustella, että tunnetko kehosi ja lantionpohjan lihakset jännittyneeksi, kun laitat tamponia emättimeen? On tärkeää, että koet itsesi rennoksi tamponia asettaessasi. Voit myös kokeilla asettaa tamponin selinmakuulla, jos se olisi sinulle rennoin asento.
Muistathan myös tutustua tamponin käytön ohjeisiin ennen tamponin käyttöä. Hygieniasta ja riittävän tiheästä tamponin vaihtamisesta on tärkeää pitää huolta.
Mikäli neuvoistani ei ollut apua, olet lämpimästi tervetullut juttelemaan asiasta seksuaalineuvontachattiimme.