Siirry sisältöön
Hämmennys, kun en koe seksuaalista kiihottumista
ID 188710
Hei, olen 15-vuotias hämmentynyt poika. Ja mietin kuumeisesti minun seksuaalistasuuntautumistani ja ylipäätänsä seksuaalisuuttani. Olen koko elämäni ajan ajatellut, että olen hetero. Olen aina pitänyt tyttöjä viehättävinä ja itseä kiinnostavina. Minulla on myös ollut ihastus yhteen tyttöön jo pitkään. Mutta sitten taas en esimerkiksi kiihotu naisten ja miestin välisestä yhdynnystä tai naisista yksinäänkään. Olen todella hämmentynyt, sillä naiset ovat kuitenkin minun silmääni viehättäviä ja kauniita, mutta jokin vain mättää. Ja en keksi selitystä miksi en kiihotu seksuaalisesti naisista. Selvennys en siis ole harrastanut yhdyntää oikeassa elämässä vielä, joten en ole varma havainnoistani. Miehetkään eivät kiinnosta eikä kiihota, joten homoseksuaalisuuskan ei ole vaihtoehto. Joten vastaukset kelpaisivat ja äkkiä, koska asia ihmetyttää ja ahdistaa minua suuresti.

Asiantuntija vastaa
10.06.2020 klo 15:55 , Väestöliitto
Moikka, kiitos kun kirjoitit. Pohdit tärkeitä asioita seksuaalisuudestasi. Mietit omaa seksuaalista suuntautumistasi ja sitä, ketä kohtaan tunnet seksuaalista kiihottumista.
Tällä hetkellä tunnistat itsessäsi sen, että et kiihotu naisista tai miehistä. Eli voisiko sanoa, että seksuaalinen kiihottuminen ei kohdistu tällä hetkellä kehenkään? Kerrot, että olet tuntenut ihastuksen tunteita yhtä tyttöä kohtaan eli olet tykästynyt häneen sillä tasolla. Hienoa, ihastumisen tunteet ovat ihania!
Kerrot, että sinulla ei ole ollut yhdyntää – no, se onkin aika tavallinen asiantila 15 -vuotiaalla, ja seksin harrastamisen pääsyynä onkin se, että seksiä haluaa ja että kokee seksuaalista kiihottumista. Viestissäsi ei käy ilmi, harrastatko esimerkiksi sooloseksiä?
Syitä sille, miksi seksuaalinen kiihottuminen ei kohdistu nyt kehenkään voi olla useita. Ehkä et ole vielä murrosiän kehityksessä “siinä vaiheessa”, että seksuaalinen halusi kohdistuisi muihin ihmisiin. Tai kenties et ole tavannut vielä toista nuorta, joka herättäisi sinussa tällaisia tunteita tai ehkä kyseessä on tämän hetkinen identiteettisi. On paljon ihmisiä jotka tunnistavat itsensä esimerkiksi aseksuaaleiksi eli ihmisiksi jotka tuntevat romanttisia tunteita, mutta eivät yleensä tunne seksuaalista vetovoimaa toisia ihmisiä kohtaan.
Kuten huomaat, kysymykseesi on mahdotonta antaa suoria vastauksia. Vain sinä voit selvittää tilanteesi elämällä elämääsi ja tuntemalla tunteitasi, aivan omassa tahdissasi. Kertomasi perustella kaikki on sinussa aivan hyvin ja normaalisti. Mutta jos haluat jatkaa keskusteluja, tervetuloa Väestöliiton seksuaalineuvontachattiin. Se on ilmainen ja nimetön nettipalvelu kaikille alle 20-vuotiaille nuorille. Aukioloajat ja chatin lisätiedot löydät painamalla tätä kohtaa tekstissä.