Siirry sisältöön
Ehkäisypillereiden hankkiminen
ID 188926
Ehkäisypillerit? Eli olen 16-vuotias tyttö, jolla todennäköisesti on ensi seksikerta piakkoin edessä. Poikaystäväni äiti suosittelee vahvasti minulle ehkäisypillereitä. Tahtoisin itsekin ne ottaa käyttöön. En vain tiedä miten. En tiedä minne tulisi soittaa, mistä saisin pillereitä, täytyykö käydä jossain lääkärissä ja onko vanhemmille pakko kertoa. Äiti kyllä olisi sujut asian kanssa, mutta tahtoisin silti hoitaa asian itse. Myös pillereiden sivuvaikutukset mietityttävät.

Asiantuntija vastaa
10.06.2020 klo 10:22 , Väestöliitto
Moikka, mietit e-pillereiden hankkimista ja siihen liittyviä kysymyksiä. Kun ehkäisyn aloittaminen on ajankohtaista, kannattaa hakeutua esimerkiksi ehkäisyneuvolaan tai terveyskeskukseen. Yksityiset lääkäriasemat ovat maksullisia.
Tiedätkö onko paikkakunnallasi ehkäisyneuvolaa? Selvitä asia vaikka googlaamalla kotipaikkakuntasi ja kirjoittamalla + ehkäisyneuvola. Asia hoituu myös niin, jos soitat alueesi terveyskeskukseen ja kerrot, että haluat jutella ehkäisystä. Silloin pääset juttelemaan erilaisista vaihtoehdoista  –  hyvällä tuurilla juuri teidän paikkakunnalla on käytössä nuorille ilmainen ehkäisy!
Millaisia ehkäisymenetelmiä on? On tärkeää, että tutustut erilaisiin ehkäisymenetelmiin jo etukäteen, niin tiedät miten ne toimivat. Eri ehkäisymenetelmien hyödyistä ja mahdollisista sivuvaikutuksista on tärkeää jutella hoitohenkilökunnan kanssa.  Lue erilaisista ehkäisymenetelmistä painamalla tätä kohtaa tekstistä.
Mitä hoitohenkilökunta haluaa tietää ehkäisyä valittaessa? Yleensä sopivaa ehkäisymenetelmää kartoittaessa terveydenhoitaja kartoittaa perusterveydentilaasi ja sukusairauksia kuten onko vanhemmillasi tai isovanhemmillasi ollut veritulppia, sydän- tai verisuonisairauksia.
Gynekologista tutkimusta ei ole tässä vaiheessa tarve tehdä.
Kysyt, pitääkö vanhemmille kertoa ehkäisymenetelmien hankinnasta. Vastaus kysymykseesi on: ei tarvitse. Se on sinun yksityisasiasi ja saat itse päättää kenelle kerrot seksuaaliterveyteen liittyvistä asioista. Vanhempasi eivät myöskään saa tietoa siitä, millaisia reseptejä sinulle on määrätty. Soittaessasi aikaa, voit kysyä ajanvarauksesta että millaiset suvun sairaudet sinulla pitäisi olla tiedossa kun menet vastaanotolle. Mikäli sinulla on luottamukselliset välit vanhempiesi kanssa, niin ehkäisystäkin kannattaa toki heille puhua ja kysyä vaikka näistä mahdollisista sukusairausrasitteista.
Mutta se, kenen kanssa toivon että keskustelet, olisi kumppanisi. Eli olisi hyvä jos juttelet hänen kanssaan siitä, millainen ehkäisymenetelmä sopisi juuri teille. Jos paikkakunnallanne ei ole ilmaista ehkäisyä, on myös hyvä miettiä kuinka myös kumppanisi vois osallistua ehkäisymenetelmän kustannukseen. Ja toki yksi oleellinen kysymys on myös se, että onko kumppanillasi ollut aiemmin suojaamattomia seksikokemuksia eli onko hänen syytä käydä seksitautitesteissä?
Jos haluat jutella lisää ehkäisystä tai vaikka tästä vastauksesta tai muista teemoista; tervetuloa Väestöliiton seksuaalineuvontachattiin. Se on ilmainen ja nimetön nettipalvelu kaikille alle 20 -vuotiaille nuorille. Aukioloajat ja chatin lisätiedot löydät painamalla tätä kohtaa tekstissä.