Siirry sisältöön
E-pillerit ja raskaaksitulo
ID 188662
Olen seurustellut tyttöystäväni kanssa jo pidempään ja harrastamme seksiä. Hän on käyttänyt ehkäisypillereitä kahden vuoden ajan ja emme ole käyttäneet muuta ehkäisyä. En ole koskaan lauennut hänen sisälleen vaan olemme aina keskeyttäneet yhdynnän juuri ennen siemensyöksyä. Meitä molempia huolestuttaa hieman että voiko hän tulla silti raskaaksi. En osaa sanoa muistaako hän ottaa pillerit joka päivä samaan aikaan mutta uskoisin niin koska tiedän ettei hän halua raskaaksi ja hän on myös sanonut että hän käyttää niitä koko ajan säännöllisesti.

Asiantuntija vastaa
10.06.2020 klo 16:05 , Väestöliitto
Moikka, kiitos kun kirjoitit. Hienoa, että olette puhuneet kumppanisi kanssa ehkäisystä ja sen käytöstä. Ehkäisypillerit ovat oikein ja säännöllisesti otettuna  hyvä ja luotettava raskauden ehkäisymenetelmä. Yleensä hormonaalisen ehkäisyn luotettavuus on yli 99 % luokkaa ja pillerimerkistä riippuen, säännöllinen käyttö lisää luotettavuutta.
Se on totta, että mikään ehkäisy (paitsi ettei harrastaisi laisinkaan emätinyhdyntää!) ei ole 100 % varmaa, mutta teidän tapauksessa en näe syytä sille, miksi ehkäisy ei toimisi toivotulla tavalla.
Ja mitä tulee ns. keskeytettyyn yhdyntään, jota tekin nyt teette –  se ei ole luotettava raskaudenehkäisymenetelmä. Eli todennäköisesti jo nyt peniksestäsi tulee yhdynnän aikana siittiöitä, jotka voisivat aloittaa raskauden.
Jos sinä tai kumppanisi haluatte jatkaa keskusteluja ehkäisystä tai vaikka tästä raskaudenpelosta, tervetuloa seksuaalineuvontachattiimme. Se on ilmainen ja nimetön palvelu kaikille alle 20-vuotiaille nuorille, ja sen aukioloajat löydät painamalla tätä kohtaa tekstistä.