Siirry sisältöön
Ahdas esinahka
ID 107920
Olen 16-vuotias poika. En saa vedettyä esinahkaani kuin hieman esiin mutta en saa sitä kuitenkaan terskan päältä pois. Onko tämä jotain vakavaa ja mitä pitäisi tehdä? Jos ei asiasta koidu mitään haittaa, niin voiko sen antaa olla? Entäpä löystyykö se vielä siitä itsekseen? Onko mahdollista, että murrosikäni on vielä hieman myöhässä?

Asiantuntija vastaa
21.08.2019 klo 16:42 , Väestöliitto
Hei.
Kiitos viestistä, jossa mietit, liittyykö esinahkasi liikkuvuuteen jotain haittaa.
Vaikka esinahka ei liiku kunnolla terskan päällä, niin sille ei tarvitse tehdä mitään, ellei siitä aiheudu muita haittoja. Terskan tulehdukset tai kipu peniksessä ovat tavallisia seurauksia ahtaasta esinahasta. Ne ovat hoidettavissa olevia oireita. Väkisin esinahkaa ei saa vetää taaksepäin.
Usein esinahka löystyy hormonien ja peniksen kasvamisen seurauksena murrosiässä. Jos näin ei käy tai siitä tulee muita vaivoja, niin oikea paikka asian selvittämiseen on lääkärin vastaanotto. Hän osaa antaa sinulle vastauksia sekä murrosiän aikatauluun että esinahkaan liittyviin kysymyksiin. Tarvittaessa lääkäri tekee hoitosuunnitelman ja antaa hoito-ohjeet ahtaan esinahan hoitamiseksi.
Lääkärin vastaanotolle saat ajan soittamalla terveysasemalle. Voit kysyä lääkäriaikaa myös koululääkärin vastaanotolle kouluterveydenhoitajalta. Murrosikää ja esinahkaa koskevat kysymykset ovat arkipäivää lääkäreille, joten sinunkaan ei tarvitse arastella hoitoon hakeutumisessa.
Voit tulla juttelemaan asiasta lisää myös seksuaalineuvontachattiimme.