Siirry sisältöön

Uraäitien yhdistys haluaa pysäyttää työelämän aivovuodon: ”Äitiys on supervoima”

01.06.2021 klo 12:07 - Kirjoittanut Annica Moore , Mothers in Business MiB ry
Urahenkisiä äitejä yhdistävä yhdistys Mothers in Business MiB ry haluaa muuttaa ajattelutapaa, jolla äitiys työelämässä nähdään. Yhdistyksen Work Like a Mom -kampanja muistuttaa, ettei äitiys saa olla kenenkään uran esteenä. Päinvastoin äitiys on voimavara, joka on valjastettava paremmin käyttöön myös työelämässä. Kampanja nostaa samaistuttavasti ja huumorin keinoin esiin äitien kohtaamia ennakkoluuloja ja syrjintää työelämässä.

“Työ- ja perhe-elämä ovat saman arjen kaksi puolta, ja niiden yhdistämisen tulee olla palkitsevaa ja perheiden hyvinvointia tukevaa, yhtä lailla kaikille sukupuolille”, MiBin hallituksen puheenjohtaja Annica Moore sanoo.

Suomalainen työelämä kärsii mittavasta aivovuodosta, jossa äitien osaamista ei osata täysimääräisesti hyödyntää. Tämä johtuu muun muassa asenteista ja stereotypioista, mutta myös vanhentuneesta ja epätasa-arvoisesta perhevapaajärjestelmästä. Rohkea perhevapaauudistus olisi järjestön mukaan keskeinen ratkaisu tilanteen muuttamiseksi.

“Seuraavan hallituksen on toteutettava tasa-arvoa edistävä perhevapaaremontti. Nykyinen perhevapaajärjestelmä on johtanut siihen, että äidit käyttävät yli 90 prosenttia perhevapaista. Perhevapaiden korvamerkitseminen isälle on tehokkain keino edistää isien mahdollisuutta antaa oma, tasavertainen hoitopanoksensa lastensa elämään”, Moore painottaa.

Vapa on suunnitellut ja toteuttanut Work Like a Mom -kampanjakokonaisuuden MiBille.

”Tämä on ollut meille todellinen intohimoprojekti, sillä tasa-arvoinen vanhemmuus on koko modernin yhteiskuntamme elinvoiman ja sukupuoliroolien poistamisen kannalta todella odotettu muutos. Work Like a Mom -konseptilla halusimme kiinnittää huomion niihin asioihin, joita naiset työelämässä kohtaavat jatkuvasti, mutta jotka ovat niin syvällä rakenteissa, että niihin ei edes haluta kajota. Miksi kenenkään ammattitaito ja uskottavuus valuisi pois lapsivesien mukana?” sanoo Jenni Valtiala, Vapan Creative & Business Design Director.

Mothers in Business -yhditys kerää kampanjan puitteissa nimiä manifestiin, jossa vaaditaan tasa-arvoisempaa vanhemmuutta, isälle kiintiöidyn perhevapaaosuuden kasvattamista ja perhevapaajärjestelmän joustavoittamista. www.mib.fi

Lisätietoja:

Manifesti: www.mothersinbusiness.fi/worklikeamom

Mothers in Business: Annica Moore, p. 0503525347, annica.moore@mib.fi

Vapa: Jenni Valtiala, p. 0440554000, jenni.valtiala@vapamedia.fi

 

Mothers in Business on järjestö äideille, jotka ovat kiinnostuneita urastaan. Meidän tavoitteena on tasa-arvo ja naisten työmarkkina-aseman parantaminen. Järjestämme vuosittain satoja tapahtumia, jotka kehittävät ammatillista osaamista ja lisäävät hyvinvointia. Yli neljän tuhannen MiB-äidin joukko takaa vertaistuen ja arvokkaiden verkostojen kasvamisen. Liity jo tänään – rakkaudesta uraan ja perheeseen.

 

Aihealueet:  Arki , Vanhemmuus

Oliko tästä sinulle apua?

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Ajanvarauschat: Monikkoperheiden uniohjaus

Uniasioihin perehtynyt sosionomi keskustelee kanssasi monikkoperheen nukkumiseen liittyvistä haasteista. Jos chat on jo alkanut, mutta ei näy...

Perhepulma ajanvaraus-chat

Onko sinulla haasteita lapsiperhearjessa? Älä jää yksin, vaan tule keskustelemaan Väestöliiton asiantuntijan kanssa.

Perhepulma ajanvaraus-chat

Kuinka vaalia seksuaalisuutta lapsiperhearjessa? Tule keskustelemaan sinua mietityttävistä asioista Väestöliiton asiantuntijan kanssa.