Siirry sisältöön

Terveellinen ruokavalio osana kivunhallintaa

28.08.2021 klo 14:00 - Kirjoittanut Katja Pääkkönen , järjestökoordinaattori , Suomen Kipu ry
Säännöllinen ja monipuolinen ravitsemus on ihmisen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin elinehto. Krooninen kipu voi kuitenkin aiheuttaa sen, ettei voimavaroja terveellisen ruokavalion toteuttamiseen tunnu löytyvän. Kipu vie ajatukset pois ruuasta, vaikka ravitsemuksesta huolehtiminen voi osaltaan auttaa ihmistä pärjäämään kipujensa kanssa.

Kroonista kipua sairastavan ihmisen mielessä ei useinkaan ole päällimmäisenä terveellinen ruokavalio. Kun kivut, väsymys, lääkkeiden sivuvaikutukset ja muut ongelmat pyörivät mielessä, huomiokyky saattaa luonnollisesti keskittyä siihen, miten selviytyä päivästä toiseen. Kipu voi viedä ruokahalun, jolloin keho ei välttämättä saa tarpeeksi ravintoa. Toisaalta kipu aiheuttaa myös lohtusyömistä – rasvainen ruoka ja makeat herkut kohottavat apeaa mielialaa lyhytaikaisesti, mutta pitkällä tähtäimellä ne vaikuttavat oloon heikentävästi.

Ravinnon monipuolisuuteen on kuitenkin syytä kiinnittää huomiota, koska sillä on suoria vaikutuksia suoliston toimintaan. Suoliston merkitys ihmisen kokonaisvaltaiselle terveydelle on puolestaan hätkähdyttävän suuri. Suolistobakteerit vaikuttavat muun muassa veren sokeriarvojen tasapainottamiseen, ravintoaineiden imeytymiseen ja rasvan varastoinnin säätelyyn. Suoliston hyvien bakteerien väheneminen lisää sairastumisriskiä.

Kipua sairastavilla on suolisto-oireita enemmän kuin muilla ihmisillä. Krooninen kipu kytkeytyy esimerkiksi ärtyneen suolen oireyhtymään, keliakiaan ja tulehduksellisiin suolistosairauksiin. Siksi kipua sairastavan on erityisen tärkeää koostaa ruokavalionsa terveellisesti. Monipuolinen ruokavalio, johon kuuluu runsaasti kasviksia, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, kalaa ja täysjyväkuituja, on varmasti vatsan toimintaa tasapainottava valinta. Moni kipua sairastava jakaa kokemuksen siitä, että sokerin ja valkoisen viljan vähentäminen parantaa oloa tuntuvasti.

Ruokavalion muuttaminen on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty – tavat ja tottumukset eivät vaihdu noin vain. Siksi ruokavalion parantamisessa on hyvä edetä askel askeleelta. Tarvittaessa avuksi voi pyytää ravitsemusterapeutin, joka auttaa hahmottamaan omia ruokailutottumuksia ja sitä, missä kohdin ruokavaliossa voisi olla tarvetta muutoksille.

 

Lähteet:

Helena Miranda: Ota kipu haltuun (2016)

Kivunhallintatalo: Uni, ravinto ja nautintoaineet

Oliko tästä sinulle apua?

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

PCOS:n vertaistukichat

Elätkö PCOS:n kanssa? Epäiletkö, että oireesi voisivat liittyä siihen? Tervetuloa mukaan PCOS:n vertaistukichattiin!

Kertomuksia intersukupuolisten lasten vanhemmilta

Tälle sivulle on koottu intersukupuolisten lasten vanhempien ajatuksia ja kokemuksia (Sivu päivittyy edelleen).

Materiaalipankki: Koronasta kuntoon -intensiiviverkkokurssi 1

Tässä materiaalipankissa on ensimmäisen intensiiviverkkokurssin (22.8.-10.10.2022) sisällöt: ryhmätapaamisten esitysdiat, harjoitukset,...